Gymnasieval

Hello!
Detta inlägget är till för alla 99:or som har ett viktigt val att göra nästa år!
 
Jag fick för ett par dagar sedan en fråga om gymnasiet. Jag haft en så sjukt stor oro över mitt gymnasieval. För jag har ingen aning om vad jag bli när jag blir äldre. Allt jag har tänkt på förut känns inte så frestande längre. 
Mina föräldrar har präntat in i huvudet på mig att jag borde välja en linje som jag tycker är rolig. Och för mig är en rolig linje den estetiska linjen. Inriktning är en senare fråga... Har ännu inte riktigt bestämt mig än! Men jag har redan valt en skola som jag tycker är bra! Så det har gjort det lite enkelt för mig.
Jag kan erkänna när jag hör mina klasskamrater prata om öppna hus de ska gå till blir jag lite orolig. De ska gå och kolla på flera olika skolor, och jag har bara tanke på en skola. Borde jag ha fler alternativ än vad jag har?
 
Men ett tips till alla som har det svårt att välja. Bry dig inte om  vad dina kompisar kommer välja. Vill din kompis bli läkare och börjar på naturvetenskapslinjen och du gör också det för att hänga ihop med din kompis kan det vara ett stort misstag. Du kanske inte alls tycker det är lika roligt som din kompis, du kanske inte klarar av den linjen. Välj för din egen skull. Du ska vara självisk när du gör val om din framtid. 
 
Nu tänker ni säkert "Hur kan du veta dessa saker?". Och jag håller med om att det kan vara lätt för mig att sitta bakom en datorskärm och skriva detta. Att verkligen göra det är utmaningen. 
Kompisarna är det jag oroar mig mest för. Jag är inte särskilt utåtriktad och har därför svårt att skaffa vänner. Men flera vuxna på min skola sa att lärarna i på gymnasiet är jättebra på att få eleverna att börja prata med varandra, för det är helt normalt att man nervös inför första skoldagen. Jag är säker på att alla bara vill springa ifrån skolan och bli liten igen när första skoldagen kommer. Så känner jag nu i alla fall. 
 
Men jag tror starkt på att om man har gjort ett val för sig själv blir det bra i slutändan!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0